Sök på vår sajt: PicoSearch

LINNS DAGBOK FRÅN 1999       Måndagen den 8 mars 1999

Länkar från samma resa till:
Simons dagbok
Guys dagbok

Om du klickar på bilderna blir de större.

Flygplanet som vi åkte till Stockholm med

Thailand!
Äntligen är vi snart framme. Om cirka en timme landar vi på Phuket. Resan har varit ganska jobbig. Vi for till flygplatsen klockan elva på kvällen och vi fick vänta på planet som gick klockan fem i ett. Vi har flugit över Calcutta och vi har kanske sett Ganges. Mitt i natten så fick vi mat. Den bestod av rostbiff, potatissallad, skinka, macka, te och en kaka. Till frukost så fick vi omelett, någon sorts potatisburgare, champinjonsås, macka, yoghurt och te. En halv liter vatten kostar 10 kr. Vi köpte 2 liter vatten och för det så fick vi betala 40 kr!

Tisdag 9 mars
    Så här ser en TucTuc ut

I går fick vi sova på Vises Hotel i Patong. Rummet var inte av bästa klass. I mammas och pappas rum så luktade det skunk så dom fick sova i vårt rum. Vi bar in en madrass från deras rum och Simon fick sova på madrassen på golvet. Jag sov skavfötters med mamma. Jag vaknade ungefär halv åtta och vi gick upp strax efter. Frukosten serverades mellan klockan sex och elva så vi hade god tid på oss att göra oss i ordning. Plötsligt så ringde en från receptionen och sa att om vi skulle stanna en natt till så måste vi betala för det. Vi fattade ingenting så pappa gick ner till receptionen och undrade vad som stod på. Det visade sig att vi hade hållit klockan upp och ner. Klockan var egentligen 14.30 så vi fick snabb packa i panik. Frukost var det ju inte tal om. Vi gick och växlade pengar. Sedan så tog vi en TucTuc till Phuket stad. Där så for mamma och pappa till en resebyrå med mannen som körde TucTucen. Dom bestämde att vi skulle bo på Sinthavee hotell en natt och sedan fara till Ko Phi Phi Don. Där så skulle vi bo två nätter på Pee Pee Island Village och sedan fara till Krabi. Hotellet var fint med luftkonditionering.

Vi åt vårt första mål mat klockan sjutton Det bestod av stekt kyckling och nötter. Sedan så gick vi runt på stan och kollade i affärer. På kvällen så blev mamma sjuk och spydde så jag, Simon och pappa fick gå ut och kolla på stan själva. Vi kom till ett stånd där dom sålde en sorts plättar. Jag och Simon beställde plättar och pappa sött kaffe. Pappa såg några som beställde någon dryck i påsar med sugrör så pappa beställde det till mig och Simon. Det visade sig vara iste men vi tyckte inte om det. På Thailändska Tv-sporten så visade dom faktiskt Vasaloppet.

Onsdag 10 mars
  En vik på Phi Phi Island

Idag vaknade vi av att hotellpiccolos ringde till vårt rum klockan kvart över åtta och sa att nu gick båten till Ko Phi Phi Don. Mamma fick gå ner till receptionen och förklara att vi skulle åka med halvettbåten. Eftersom vi redan var vakna gick vi och åt frukost. Den bestod av ägg, korv, te, rostat bröd, juice, skinka och frukt. Sedan for vi ut på stan och kollade om det fanns en "tailor" åt pappa. Vi gick sedan tillbaka till hotellet för att vi inte skulle komma för sent till båten. När klockan blev tolv så gick vi ner i hotellobbyn för att vänta på bilen som skulle ta oss till båten. När klockan hade blivit ett och bilen inte kommit så gick pappa till receptionen och bad dem ringa till resebyrån och undra varför bilen aldrig kom. Det samtalet fick vi betala fem bath för.En stund senare kom bilen och vi kom i alla fall iväg och hann med båten. Båten var ganska fin. Vi satt i baststolar. En kille sålde bananer och ananas som vi köpte och åt till lunch.

När vi kom fram så stod det en kille som hade en skylt som det stod Guy Josson på. Han hämtade oss med en långsvansbåt. Båtturen var underbar. Ön är så fin och vattnet är jättevarmt. När vi kom fram så badade vi lite och sedan åt vi middag på ställets enda restaurang. På kvällen gick vi en promenad på stranden. Där sprang det små krabbor omkring. Efter det så gick vi och lade oss.

Torsdag 11 mars
    Bilden är tagen från en bro på väg till Wiew Point
I viken där nere bor havszigenare

Idag så vaknade vi klockan nio och halv tio gick vi och åt frukost. Man fick plocka ihop olika saker. Godast var potatisen tyckte jag. Sedan så badade vi. Simon fick hyra ett cyklop som egentligen kostade 100 bath, gratis. Jag har ett eget. Vi snorklade och såg jättevackra fiskar. Till lunch drack vi vatten och åt kex och vattenmelon.

Efter det så gick vi på en väg som ledde till wievpoint. Berget var ganska brant och det var en jättefin utsikt därifrån. Sedan så åt vi middag. Den var god men dyr. Efter det så gick vi och la oss.

Fredag 12 mars

Idag så vaknade vi klockan åtta av att pappas väckarklocka ringde. Då gick vi och åt frukost. Det var samma frukost som igår. Vi bor i en bungalow. Den har dusch, kyl, toalett, fläkt, tre sängar och en liten altan. Hela huset står på pålar. Efter frukosten så packade vi ihop alla saker eftersom vi skulle åka båt till Ko Lanta. Vi checkade ut och gick och la oss under palmer för att vänta på båten. Sedan så kom långsvansbåten som skulle ta oss till piren. Där skulle den stora båten som skulle ta oss till Ko Lanta vara. Vi skulle vänta i ytterligare två timmar så vi gick och satte oss på ett café och beställde läsk. Jag, Simon och mamma beställde melon och pappa ananas. Efter det så gick vi och köpte vykort och kollade lite på stan. Så kom äntligen båten. Det var en liten dieselbåt. Resan var ungefär 1.20 timmar lång.

På båten så träffade vi en kille som erbjöd oss att bo i hans familjebungalow. När båten var framme så fick vi åka på ett bilflak till bungalowerna. Det var svalt att åka där bak på flaket. När vi just kommit dit gick vi ner till stranden. Då ropade Boon ( han heter så han som vi hyrde bungalowen av ) att vi skulle komma upp till restaurangen. Vi trodde att han kanske ville bjuda på en välkomstdrink, men där uppe stod det en livs levande elefant. Man kunde boka en ridtur på elefanten. Vi bestämde att vi skulle rida en timme klockan fyra i morgon. Vi fick se när dom tvättade elefanten med ett kokosskal.

Efter det så gick jag, mamma och Simon och badade. Då träffade vi en massa thailändska barn. De ville hela tiden ge mamma och mig en massa snäckor så vi fick nästan slita oss loss för att ens komma till vattnet. Men bottnen var stenig så man skar sig. När vi kom upp så var barnen fortfarande kvar och då gav de oss en massa snäckor. En liten pojke kom på att de kunde ge oss blommor så då började de plocka en massa blommor. Jättefina blommor som gärna skulle fått växa kvar. Sedan gick vi och åt middag. Det var jättegott. Till efterrätt åt vi pannkaka med sylt. Efter det så gick vi och lade oss.

Lördag 13 mars
    Den här bilden är tagen på elefantryggen

Idag vaknade mamma klockan åtta och vi andra klockan nio. Då gick vi och åt frukost. Vi åt rostat bröd med smör och sylt och drack te. Vi tänkte fara in till Ban Sala Dan och växla pengar, beställa båtbiljett till Krabi och kanske kolla lite i affärer. Men först solade vi lite på stranden. När vi hade gjort det så gick vi till restaurangen för att äta en liten lätt lunch. Vi tänkte äta mer i stan. Så vi beställde två ostmackor och två mackor med tonfisk.

Sedan så sa pappa till Boon att vi ville åka in till stan (han hade sagt till oss att vi kunde åka in till stan när vi ville) Boon sa att vi skulle åka om "ten minutes". Vi var tvungna att fara in till stan före klockan fyra då banken stängdes och då började elefantritten. Då var klockan kring ett. Så vi väntade och väntade. Klockan blev två ingen bil. Han hade åkt iväg med den. V gick och frågade Bai (en jätte trevlig tjej som jobbar där). Hon sa att han skulle komma snart. Klockan blev tre, ingen bil. Vi började förstå att vi inte skulle hinna till stan. Klockan blev fyra och då äntligen kom Boon. Då var det bara att sätta sig på flaket och åka till elefantridningen.

Där fanns det en ställning som man skulle klättra upp på för att komma upp på elefanten. Simon fick rida på elefantryggen. Jag mamma och pappa satt på en stol. Vi red ungefär en timme i floden och på grässlätter. På dybottnen så sprang det en massa krabbor. När ridturen var slut så fick vi med lite övertalning åka in till stan i alla fall. Där så växlade vi pengar. Vi ville att dom skulle lämna oss i Ban Sala Dan efter som vi skulle äta middag där. Så det gjorde dom. Vi gick på en restaurang och beställde kött, ris och grönsaker. Restaurangen var på en brygga. Därifrån så såg man när långsvansbåtarna och färjorna körde över till den andra ön. När vi ätit klart så gick vi och köpte en hatt till Simon eftersom hans öron var så brända.

När vi skulle åka hem så tog vi en motorcykel taxi. Men föraren var inte helt säker på vart vi skulle. Han "trodde" att det var en kortare bit dit än det var. Så mitt ute i ingenstans så stannade han och vägrade att köra oss längre så vi sa att om han körde oss till bungalowen så skulle han få 100 bath istället för de 40 bath som vi kommit överens om. Det gick han med på. Så vi kom i alla fall tillbaka till vår bungalow.

På kvällen så blev Simon sugen på melon så jag. pappa och Simon gick till restaurangen och beställde frukt. Pappa beställde ananas, Simon melon och jag en banan shake. Dom hade inte ananas så då körde en kille iväg och köpte en. Det är jättegott med färsk frukt! Efter det så började det blixtra och åska och sedan kom regnet. Det var ett spöregn. Regnet piskades ner mot marken blixtar lyste upp himlen och åskan mullrade. Sedan så gick vi och la oss och lyssnade på regnet som smattrade mot taket. God natt!

Söndag 14 mars

Idag så vaknade mamma klockan kvart i sju. Jag vaknade klockan halv åtta och pappa och Simon klockan kvart i nio. Då gick vi och åt frukost. Vi åt samma sak som igår. Efter frukosten så fick mamma thai-massage i en timme. Det kostade 200 bath. (Det var dubbelt så dyrt på Pee Pee Island Village.) 200 bath är ungefär fyrtiofyra svenska kronor. Under tiden så packade vi andra eftersom vi skulle åka till Krabi idag. Boon skulle hämta oss klockan halv tolv. På en skylt så stod det att båten skulle gå klockan halv ett. Klockan elva så gick vi och satte oss på restaurangen för att vänta. Klockan halv ett, då båten skulle gå, så sa två engelsmän att båten först skulle gå klockan ett. Tjugofem i ett så kom äntligen bilen. Då hade vi väntat i en timme.

Resan tog två timmar. När vi kom fram till Krabi så åt vi baguetter. Sedan så tog vi en TucTuc till Grand Mansion Hotel. Föraren sa att det skulle kosta tjugo bath. När vi kom fram så begärde han åttio bath. Han menade att det var tjugo bath per person. Så vi checkade in. Rummen har toa, dusch, fläkt och tv.

Sedan så gick vi ut på stan och kollade i affärer. Efter det gick vi och åt middag. Jag, Simon och pappa åt pizza och mamma åt spagetti Carbonara. Sedan gick vi till en tailor, skräddare, som skulle sy upp en kostym till pappa. När vi var på väg hem till hotellet gick vi förbi en scen som en flicka stod och sjöng på. Bredvid scenen så stod det en ställning som det hängde fiskar på. Vi tror att man kunde köpa fiskarna. Efter det gick vi och lade oss. God natt!

Måndag 15 mars
    En bild tagen från en långsvansbåt på väg till Railey

Idag så vaknade jag och Simon av att mamma knackade på våran dörr. Då gjorde vi oss i ordning och sedan så gick vi ner och åt frukost. Vi beställde te och rostat bröd med smör och sylt. Vi hade bestämt att vi skulle åka långsvansbåt till Railey Beach Där skulle vi sola och bada så vi gick upp och packade en ryggsäck.

Vi gick sedan ner till piren för att vänta på en långsvansbåt. Det fanns en kille som kunde köra dit men vi var tvungna att vänta på andra passagerare. Om vi skulle åka dit helt ensamma så skulle vi få betala 400 bath. Men om det fanns andra medpassagerare så skulle det bara kosta 200 Bath. När vi hade väntat i ungefär trettio minuter så bestämde vi oss för att vi skulle åka till Ao Nang i stället. Men när vi skulle gå sa en kille att vi kunde få åka med hans båt för 200 bath och det gjorde vi.

Klipporna där var jättevackra. Vi solade och badade och åt lunch där. Maten i Thailand är väldigt stark så att det bränner på tungan. På vägen tillbaka fick vi också åka för 200 bath. När vi kom tillbaka så gick vi till hotellet och vilade oss. Sedan gick vi på stan och köpte kläder. Simon köpte en T-shirt, mamma en sarong och jag två stycken tröjor. Klockan åtta gick vi till pappas skräddare och han provade sin kostym så att dom kunde sy den klart. Då var alla jättehungriga och nästan alla restauranger hade stängt. Vi hittade i alla fall en restaurang som var öppen till slut. Sedan släpade vi oss hem och gick och lade oss. God natt!

Tisdag 16 mars
      Det här är en kokospalm som växer ur en nöt

Idag så vaknade jag och pappa av att mamma knackade på vår dörr klockan halv nio. Då gick vi och åt frukost. Vi beställde samma sak som i går. Te och rostat bröd, men till efterrätt så beställde vi frukt.

Idag skulle vi åka songthaew till Ao Nang. Songthaew är en sorts buss, men man åker på ett flak. Vi gick upp och packade ner badkläder, böcker och andra saker som kan vara bra att ha med sig. Sedan gick vi till hållplatsen och väntade på en songthaew. Efter en stund kom det en som skulle till Ao Nang och vi åkte dit. Precis när vi kommit dit och skulle köpa läsk så kollade jag och mamma i ett skyltfönster hos en tailor. Vi fick syn på en jättesnygg dräkt. Vi gick in och beställde en kamelfärgad dräkt åt mamma.

Efter det gick vi ned till stranden och solade och badade. När vi badat och solat i ungefär två timmar gick vi och åt lunch. Maten var jättestark. Det brände på tungan och läpparna. Till efterrätt gick jag, Simon och pappa och köpte glass. När vi solat i ungefär en timme till så for vi hem. Då var vi så trötta att vi måste vila oss ett tag och duscha ut saltvattnet ur håret. Sedan gick vi ut på stan och åt middag. Det var gott. Pappa gick på samma ställe där han beställt kostymen och beställde ett par shorts. Efter det så gick vi till hotellet och lade oss. God natt!

Onsdag 17 mars
    Vid tigergrottan kunde man offra rökelse och blommor till gudarna

Idag så vaknade jag och mamma av att väckarklockan ringde. Mamma gick och väckte pappa och Simon. Vi åt samma frukost som i går. Sedan packade vi ner långärmat och långbyxor eftersom vi skulle till ett buddisttempel. Till templet åkte vi songthaew. Det kostade 100 bath.

Först gick vi uppför en trappa och nerför en annan. Då kom vi till en dal. Där bodde munkar i små hus. Där fanns också jättestora träd. När vi gått upp och ner för alla trappor igen så var vi jättetrötta och vi gick till en affär och köpte vatten och godis för att samla kraft. Efter det så gick vi till ett tempel där det fanns massor med apor. Uppe i taket hade de lagt ut plåtflak som aporna kunde gå på. Inne i templet kunde man gå till Tigergrottan men där var så mörkt att man inte kunde se så mycket. Där nere var det en munk som bad oss att sätta oss ner framför honom. Han gav oss varsitt armband och skvätte luktvatten på oss. Sedan gick vi och åt lunch. Vi åt nudelsoppa med kyckling. Det var ganska gott. Till efterrätt köpte vi bananer.

Sedan var vi tvungna att åka hem eftersom pappa skulle hämta sin kostym och sina shorts. Songthaewen kom och hämtade oss klockan två. Mamma och pappa gick och hämtade pappas kläder medan jag och Simon var "hemma" och hade ont i huvudet. Där dom kom "hem" gick vi ut på stan och köpte kläder. Jag köpte en tröja och Simon köpte även en klocka till Joel. Efter det åt vi middag. Maten var så stark att man nästan inte kunde äta den. Efter vi hade ätit den så var Simon och jag så hungriga att vi fick gå på en pizzeria och äta mera mat. Jag beställde pommes frites, Simon en baguette och mamma och pappa var sin cappuccino. Sedan så gick vi hem och lade oss. Vi frågade i receptionen vad armbanden betydde. Det var för " a good life". God natt!

Torsdag 18 mars
    Den här lilla apan satt utanför tigergrottans tempel.

Idag vaknade vi klockan åtta. Då gick vi och åt frukost. Vi åt samma sak som igår. Sedan gick vi upp och packade ner badkläder mm. Vi skulle till Ao Nang igen eftersom mamma skulle prova sin dräkt. Sedan gick vi och postade våra vykort. Efter det gick vi och väntade på songthaewen. Vi åkte till Ao Nang. Där provade mamma dräkten och den var fin. Han som sydde dräkten skulle komma förbi med den klockan nio, halv tio i morgon kväll. Sedan gick vi och åt lunch på en italiensk restaurang. Pappa och mamma beställde mackor och jag och Simon pizza. Efter det gick vi och lade oss på stranden. Mamma och pappa solade och jag och Simon badade. Simon gick upp efter ett tag medan jag fortsatte att bada.

Plötsligt så var det något som stack till. Jag fattade inte vad det var. Kanske var det någon taggig kvist eller en krabba. Jag sprang upp till mamma och pappa. Det gjorde ont. Vi fattade inte vad det var men det lindrade lite med vatten. Det tog snabbt slut så pappa fick springa och köpa mera. Jag grät och grät och grät. Till en början syntes ingenting men efter ett tag kom det upp små bubblor. Vi kom på att det kanske kunde vara en manet som bränt mig. Mamma sprang och köpte salva som hon smetade på. Efter ett tag så hjälpte det. Så ont har jag aldrig haft i mitt trettonåriga liv. Det enda jag kunde göra var att sitta stilla och ha ont. När jag suttit där i ungefär en halv timme så for vi hem. Då var jag så utmattad att jag nästan inte orkade någonting. Men det gjorde inte så ont längre, det värkte bara lite.

Jag orkade inte gå ut och äta så jag, mamma och Simon åt på hotellet. Pappa gick ut och åt på nattmarknaden. Eftersom det var så synd om mig köpte pappa lite godis och chips åt mig och Simon. Jag var så trött att jag nästan inte åt någonting. Jag somnade klockan tjugo över nio.

Fredag 19 mars
    Det här är en trappa vid tigergrottan

Idag vaknade jag klockan åtta. Mamma hade varit vaken sedan klockan kvart i sju. Jag hade ingen värk i benen men de var fortfarande röda. Vi gick ner och åt frukost. Samma som i går. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra idag. Jag var ganska trött och Simon var sur eftersom hans boll var borta.

Vi packade i alla fall ned badkläder och tänkte fara till Aow Phraanang och bada och sola. Men vi bestämde oss för att vi skulle ta en vilodag istället. Det bestämde vi när vi var på väg och vi bar på våra blöta handdukar. Vi orkade inte fortsätta att bära på dem så vi lämnade dom på tvätt. Vi gick runt på stan och köpte kläder och saker. Vi var så trötta och hungriga att vi gick och åt lunch. Före det så köpte vi mig ett par sandaler eftersom min skosula hade ramlat av. Lunchen bestod av goda baguetter och läsk. Sedan så gick vi sakta hemåt under en stekande sol. När vi kommit till hotellrummet vilade vi medan pappa och mamma gick och växlade pengar. Sedan gick vi ut och satta oss i en park. Vi köpte läsk och tittade på thailändska barn som spelade fotboll.

Vi åt middag på nattmarknaden. Vi gick runt och pekade på olika saker i olika stånd. Vi åt en massa konstiga men goda saker, tex. bläckfisk. Till efterrätt så åt vi en sorts pannkaka och en ananasdryck. Det var gott. Nu skall jag snart gå och lägga mig. Vi väntar på att han som sydde mammas dräkt ska komma. God natt!

Lördag 20 mars
    Den här bilen måste ha stått still ganska länge

Idag så vaknade vi av att väckarklockan ringde. Då packade vi ner våra saker och åt frukost. Vi skulle åka till Phuket och sova där de två sista nätterna i Thailand. Vi åt samma frukost som i går. Vi gick ut på stan för att växla mina 500 kronor. När jag satt på växlingskontoret upptäckte jag att mina 500 kronor var borta. Någon hade säkert tagit dem.

Efter det så gick vi och köpte kex och vatten till resan. När vi kom tillbaka så kom minibussen så då åkte vi till Phuket. Vi skulle lämna av medpassagerarna på flygplatsen. Då blev vi tvungna att byta buss. Vi fick vänta i tjugo minuter på den.

Bussen körde oss till vårt hotell som heter Imperial Hotel Nr 1. Så var det bara att checka in. Efter det så gick vi och åt lunch. Vi åt på den restaurang som vi först åt på i Phuket. Det var gott men starkt. Sedan gick vi och handlade kläder. Jag och Simon köpte tre kimonor. Jag köpte ett par skor och mamma köpte ett par byxor. Pappa köpte en T-shirt. Sedan gick vi in i ett jättestort varuhus. Eftersom vi var hungriga åt vi glass till middag. Det var väldigt gott. Sedan så hittade vi ett par byxor till Simon. De kostade 390 bath men vi hittade inga till mig. Vi får fara ut och handla byxor till mig i morgon. Sedan gick vi hem. Det här är det lyxigaste hotell vi bott på, men inte det dyraste konstigt nog. Nu ska jag gå och sova. God natt.

Söndag 21 mars
    Alla Thailändska barn hade skoluniformer

Idag så vaknade vi klockan åtta av att mamma knackade på min och Simons dörr. Vi gick över gatan och åt frukost. Vi åt rostat bröd med sylt och smör. Mamma och pappa drack te. Jag och Simon drack juice.

Vi tog en songthaew till Karon Beach. Där så hyrde vi fyra solstolar och solade och badade där. Vi köpte en liter vatten och det kostade 20 bath! När vi blev hungriga så gick vi och åt lunch. Jag och Simon åt spagetti och drack sprite. Mamma och pappa åt mackor med pommes frites och drack vatten. Sedan så solade vi lite till. Simon fick taggar i foten så det var synd om honom. Sedan for vi hem. När vi kom tillbaka duschade och vilade vi ett tag.

När vi vilat klart gick vi ut på stan och handlade kläder eftersom det var nästan den sista chansen att shoppa. Jag köpte en kjol och ett par svarta byxor. Mamma och Simon köpte var sitt par byxor och pappa en Singha t-shirt. Mamma och pappa köpte också en klingmobil och mamma en sarong. Efter det så gick vi på Pizza Hut. Vi beställde en familjepizza, två jumbopepsi, en öl och en juice. Mamma beställde konstigt nog också pommes frites medium. Men det var gott. Sedan så gick vi tillbaka till hotellet. Jag och Simon såg på Beavis and Buthead. Jag skrev klart i skrivboken. Nu ska jag gå och lägga mig. Imorgon så far vi. Det är synd! God natt!

Måndag 22 mars
    Här sitter vi och väntar på Phukets flygplats

Idag så vaknade vi och åt frukost. Sedan tog vi en TucTuc till Vises Hotel i Patong. Där lämnade vi våra väskor och gick ut på stan och handlade upp nästan alla pengar. Det var ju ingen mening med att ha en massa pengar kvar som man inte kunde handla för. Jag köpte en tröja, ett par byxor och ett halsband, pappa en klocka och en slips. Mamma köpte tre T-shirts. Sedan gick vi tillbaka till hotellet där det kom en buss och hämtade oss. Den körde oss till flygplatsen. Där så väntade vi i två och en halv timme till planet lyfte.

Hemresan var ungefär som ditresan men mitt i natten så mellanlandade vi i Dubai i Förenade Arabemiraten. Där var man tvungen att ta med sig allt handbagage för att vakter skulle söka igenom planet. Vi väntade i en timme eftersom planet skulle tankas. När många timmar hade gått så landade vi på svensk mark på Arlanda. Därifrån tog vi ett plan hem till Arvidsjaur. Borta bra men hemma bäst.