Sök på vår sajt

Språket
Tidsskillnad mellan Laos och Sverige

Vad bör man ha med sig?
Vart kan man resa i Laos?
Luang Prabang

Ta Time Out i Laos
Hemligheten om Laos

Onsdag 23 november

Tupparna väckte mig även denna morgon. Det var bara 16,5 grader varmt i rummet så jag drog mig en halvtimma innan jag steg upp. Jag tog den vanliga morgonpromenaden för att invänta soluppgången. Den kom inte. Dels ligger Nong Khiaw i en gryta mellan höga berg, dels låg dimman kvar över staden.

Väg 1

Båt

Gränd i Luang Prabang

Servering vid mekongflodens strand

Jag gick bort till båtplatsen där jag mötte några andra faranger som också skulle åka till Luang Prabang. Åtta dollar som resan skulle kosta i går hade stigit till tio dollar. Vi vägrade att betala detta och ett dödläge uppstod. En kvinna från Malaysia organiserade en motståndsrörelse som skulle skaffa en buss i stället. Men båtpriset stod fast och hon hittade inte någon buss så vi fick krypa till korset och betala tio.

Båten som vi åkte med denna gång var ett under av bekvämlighet om man jämför med de jag tidigare hade erfarenhet av. Alla hade en stol att sitta på utom jag som satt på en bräda en decimeter över botten. På brädan fanns en dyna och ovanför huvudet hade jag ett tak.

Båtresan gick både lätt och snabbt för mig som varit van med tuffare villkor. Jag talade länge med kvinnan från Malaysia som hade mycket intressant att berätta. När vi kom fram till Luang Prabang fanns värmen där.
Staden är mysig med smala gränder utan biltrafik och med fin tegelbeläggning. Den är väldigt ren och prydlig jämfört med alla andra platser jag besökt i Laos.

Jag tog in på ett gästhus som verkade vara både nytt och välskött. Fönstren hade inte någon utsikt men jag hade inte planerat att tillbringa så mycket tid inomhus under den ljusa tiden.

Jag e-mailade hem innan jag gick ut på stan och köpte ett par byxor med långa ben. De Fjällrävenbyxor jag hade sprack under båtturen till Luang Nam Tha.

På kvällen stängs huvudgatan Th Sisavangvong av och en nattmarknad öppnar med mängder av försäljare som sitter på bastmattor med i stort sett samma varor, slöjdalster, främst av textil. Jag köpte en t-shirt av storleken XXL, men den visade sig senare passa bäst till Anna-Maj, så den var säkert av storleken ”only one size”.

Middag åt jag på en indisk restaurang och där fanns något så ovanligt som en man som stressade eftersom de hade många gäster. Men han var förstås indier.