Sök på vår sajt

Språket
Tidsskillnad mellan Laos och Sverige

Vad bör man ha med sig?
Vart kan man resa i Laos?
Luang Prabang

Ta Time Out i Laos
Hemligheten om Laos

Söndag 20 november

Vaknade vid sextiden och efter sedvanliga morgonbestyr tog jag en morgonpromenad. Det var kyligt ute och skulle så förbli hela dagen. Med andra ord skulle man kunna jämföra vädret med en svensk sommar. Solen lyste med sin frånvaro.

Frukost

Tankning

Arbetare på risfältet

Bro i Ban Nam Di

Ban Nam Di

Lentenkvinna

Vattenfall

Frukosten bestod av nudelsoppa och sedan gick jag en promenad åt andra hållet mot morgonpromenaden och hittade till min stora glädje en tvätt som var öppen trots att det var söndag. Jag vände omedelbart tillbaka till gästhuset och hämtade mina smutskläder. De skulle vara klara vid elvatiden nästa dag så jag skulle hinna med eftermiddagsbussen till Udom Xai.

Sedan gick jag till ett ställe som hyrde ut motorcyklar. De ser ut som svenska mopeder, men motorerna är dubbelt så stora, och de är relativt snabba.
Träffade de franska flickorna som åt frukost strax bredvid. De hade aldrig provat att köra mc men de testade den som jag hyrt och tyckte att det inte var alltför svårt så de hyrde varsin och jag lovade att hjälpa dem om det skulle bli något problem.

Vi åkte på en liten smal väg med lite trafik till byn Ban Nam Di, en by där folkgruppen lenten bor, och besökte ett litet vattenfall i närheten av byn.

Därefter åkte vi runt och sökte. Först sökte vi ett hantverkskooperativ som skulle finnas norr om staden och när vi till slut hittade det så var det stängt. Det hade en skylt som berättade att det stöddes av EU. I stället fann vi en skola som naturligtvis var stängd eftersom det var söndag. Sedan letade vi en restaurang vid platsen där båtarna till Luang Nam Tha lade till. När vi till slut frågat oss fram till Boat Landing Restaurant åt vi en god lunch där, en typisk laotisk kycklingrätt. Schweizarna var där samtidigt men de hade cyklat dit.

Sedan besökte vi den kinesiska marknaden. Där fanns allt. Tyg och kläder, skor, husgeråd och en jättestor matmarknad under tak. Ingen försökte att sälja något till oss. Närheten till Kina märks överallt i staden. Det finns speciella kinesiska gästhus och många lastbilar har kinesiska nummerskyltar. Till slut letade vi förgäves efter ett ställe som skulle ge massage och ångbastu.

Middagen på Ba-na-na tog drygt två timmar på grund av hastigheten på serveringen. Stupade i säng.