Sök på vår sajt: PicoSearch

Bangkok
Bangkok - Arvidsjaur

Torsdag 8 december

Före frukost tog vi en promenad ner mot floden och kom mitt i morgonmarknaden.

Matmarknaden

Anna-Maj köper ett armband

Hundar i hettan

Stånd på nattmarknaden

Där såldes alla sorters råvaror men även en del kläder. Anna-Maj köpte lite underkläder för nästan ingenting.

Vi fortsatte ner till floden och fotograferade de flytande restaurangerna som fanns där nere. De var byggda på flottar och gjorde turer på floden. Vi åkte dock inte med dem och det var synd. Maten lär inte vara speciellt bra, men det skall vara en trevlig tripp.

Hotellfrukost ingick så vi åt på hotellet, en riktigt bra buffé där man kunde välja mellan västerländska och asiatiska rätter.

Hotellet hade en pool där vi solade innan solen blev alltför stark. Jag lämnade tvätt och köpte en tidning som jag läste noggrant.

Mitt på dagen tog vi en promenad ner till floden. På vägen passerade vi Kanchanaburis stadspelare, lak muang, som var omgiven av en helgedom. Stadspelare står i det som tidigare var städernas mitt. Den är en fallossymbol vars runda topp var täckt med bladguld och många thailändare fanns där och tillbad den.

Vi passerade också den gamla stadsporten på vägen ner mot vattnet.

Det var svalare nere vid vattnet och vi följde floden ner till krigsmuseet Jeath, som ligger bredvid Wat Chaichunphon. Museet, som var byggt av en buddhistisk munk, bestod av en kopia av de bambuhyddor som de allierade krigsfångarna bodde i under byggandet av den japanska järnvägen till Burma. Där fanns fotografier, teckningar och målningar gjorda av fångarna och olika föremål och vapen.

Vi besökte också det näraliggande templet.

När vi kom tillbaka till hotellet beställde vi en utflykt till Erawanfallet i receptionen. De ringde ett samtal och allt verkade grönt. De sade något om ”ten minutes” och vi förstod inte riktigt vad de menade, men så är det ofta. Det brukar ordna sig ändå.

Vi var rätt möra av värmen och utevistelsen så vi tillbringade tiden fram till solnedgången inne på hotellet och gick sedan på nattmarknaden och åt.