Sök på vår sajt: PicoSearch

Bangkok
Bangkok - Arvidsjaur

Tisdag den 6 december

Vi steg upp och packade våra tillhörigheter eftersom vi skulle åka till Bangkok.

Sopande

Handskriven biljett

Nya glasögon

Pojke

Därefter gick vi upp till vägen för att ta ut pengar ur en uttagsautomat. Den första var stängd, men eftersom det nu fanns två i Kai Bae så var det inte något problem. För två år sedan fanns det bara en på hela ön, och den fanns i White Sand Beach.

Vi åt lunch på olika ställen. Anna-Maj hade sett att man serverade gröt på en restaurang och ville gärna gå dit medan jag gick till Mr Wasuwat och åt nudelsoppa. Han gav mig en Buddhamedaljong med ett band runt halsen. Den skulle ge mig tur.

Vi åkte songthaew till färjeläget. De går regelbundet runt ön efter tidtabell. Det är de enda kommunikationsmedlen på ön. Det finns varken tuk-tukar eller taxibilar vilket är bra. Man slipper höra ”Tuk-tuk, Sir?” hela tiden.

Anna-Maj började på sitt första Sudoko och hon fastnade direkt och fortsatte sedan hela semestern, och även senare. Den bok som hon hade med sig förblev oläst.

Färjeturen gick bra, men sedan utbröt den stora förvirringen. Den buss som vi hade biljett till kom inte. Vi var inte de enda som irrade omkring och försökte reda ut vad som hänt. Varje bussbolag hade sina representanter, men det fanns inte någon från vårt. Så småningom kontaktades dock Anna-Maj av en man när hon försökte ta reda på vad som hänt, och hon fick en handskriven lapp som skulle gälla som biljett. Vad som hänt vet vi inte än i dag men vi kom med på en rymlig dubbeldäckare med ac.

Resan tog betydligt längre tid än beräknat men vi kom fram till Khao San Road i Bangkok och tog den här gången in på Sawasdee Banglumpoo Inn, ett ställe jag tidigare bott på. Rummen var små men välskötta med TV och luftkonditionering, och frukost ingick i priset. På hotellet fanns också Internetcafé, restaurang, tvätt och bagageinlämning.

Vi tog en öl på och tittade på folklivet på Khao San Road innan vi åt middag på den indiska restaurangen.