Sök på vår sajt: PicoSearch

Bangkok
Bangkok - Arvidsjaur

Måndag 5 december

Kung Bhumibol Adulyade fyllde i år 78 år och hans födelsedag firades som en allmän högtidsdag då thailändarna hade en ledig dag.

White Sand Beach

Blomkruka

Båtar

Badande barn

Bangkok Post hade en bilaga till hans ära. Kungen är mycket älskad av det thailändska folket.

Det regnade på morgonen men det drog bort och vi gav oss iväg på mc:n för att besöka den utsiktspunkt på andra sidan ön som vi hade fått ett tips om. På vägen stannade i White Sand Beach för att köpa nässpray på en drugstore till Anna-Maj som känt sig litet täppt i näsan. Vi åt också frukost där.

Sedan stannade vi vid det kinesiska Buddhisttemplet som ligger nära Ban Khlong Son och fotograferade. Färjorna mellan Koh Chang och fastlandet går från den östra sidan, som är minst utbyggd, och köerna var redan långa vid färjeläget. För många thailändare innebar måndagen slut på ledigheten och de åkte tillbaka till Bangkok.

Jag körde lugnt och försiktigt så att Anna-Maj inte skulle behöva känna sig orolig. När jag skjutsar på vår motorcykel hemma i Sverige så är hon aldrig rädd, men på den här lilla mopedliknande cykeln kändes det mera otryggt.

Den karta som vi hade var felritad så när vi kom till vägens ände så hade vi inte hittat utsiktspunkten. Det fanns en liten matservering där och vi köpte kaffe där. Det fanns en liten stugby vid restaurangen och det hela var mycket idylliskt och lugnt. En man berättade att han hade frågat om vart han skulle åka på ön Koh Chang, när han var i staden Trat. Han hade fått motfrågan om vad han ville göra och svarat fiska och läsa. Då hade han blivit tipsad om den här lilla stugbyn, Klong Khood Homestay & Bungalow, och han tyckte att den var helt perfekt för hans krav.

En annan man visade oss hur vi skulle köra för att komma till utsikten. Han sade också att vägen var både brant och kurvig vilket var alldeles rätt. Den var dessutom alldeles nybruten och av nygjuten betong. Det var mycket vackert.

Vi åkte tillbaka till restaurangen innan vi fortsatte till byn Sa Lak Phet. Det är en fiskeby där husen står på pålar ute i vattnet, som Ban bang Bao, men här är det inte alls lika mycket turister och den är inte heller lika centrerad runt en brygga.

När vi åkte hem var det mycket hett men det fläktade skönt från mc:n och vi gjorde oss inte någon särskild brådska. Jag lusläste Bangkok Post när vi kom hem och sedan gick vi till en resebyrå och beställde biljetter med en ac-buss direkt till Khao San Road i Bangkok.

På kvällen kom regnet tillbaka och vi åt på Sawasdee som inte hade något öl kvar. Det hade säkert varit en bra helg för dem. Blixtarna över havet erbjöd ett riktigt skådespel.