Sök på vår sajt: PicoSearch

Bangkok
Bangkok - Arvidsjaur

Söndag 4 december

När jag igår försökte hindra mc:n från att falla på bensinstationen vred jag till något i ryggen.

En av de tre av märket Yamaha

Bron till Coral Resort

Födelsedagsbarnet

Restaurang i Ban Bang Bao

Räkor

Under resten av gårdagen, och under natten så blev det sämre. Det var dock bättre att gå och att röra på sig än att ligga så vi gick upp till vägen för att äta frukost. Sedan badade vi vid stranden som ligger strax bredvid Coral Bungalow. Stranden användes bara av thailändare som hade satt upp sina tält där de bodde med sina familjer. De badade som thailändarna gör med kläderna på och åt tillsammans och hade det sanuk (trivsamt). Vattnet var ljuvligt och varmt.

Vi åt lunch i Ban Bang Bao och vi kostade på oss litet extra eftersom det var min födelsedag. Det blev goda grillade jätteräkor och ris. Anna-Maj köpte vykort.

När vi kom hem så skulle bungen städas så vi promenerade upp till vägen igen och drack cappucino på ett café med luftkonditionering. A-M funderade på att köpa ett par shorts och jag en tidning så vi skiljdes åt tillfälligt efter kaffet. När jag kom till klädbasaren var hon inte kvar. En man sade att hon hade gått så då gjorde jag också det. Hon fanns inte vid bungalowen så jag tog mc:n och åkte tillbaka för att försöka att hitta henne.

Då hände det igen. Punktering. Jag tog min mobil och slog telefonnumret som stod skrivet på mc:n och berättade var jag stod. Han förstod inte någonting så jag gav telefonen till en kvinna i en butik som talade litet engelska. Hon berättade var vi var och han kom och hämtade cykeln. Nu hade jag den tredje Yamahan på lika många dagar. Den första var röd, sedan vit och den tredje blå. Den senaste var den absolut bästa av de tre. En lärdom som man kan dra av dessa byten är att man bör kolla mätarställningen om man har flera att välja på. Ta den som har gått minst.

Det var kungens födelsedag nästa dag och thailändarna var lediga så de passade på att festa litet extra. Jag hämtade tvätt och sedan tog vi en liten whisky på altanen innan vi gick för att äta födelsedagsmiddag. Whiskyn var bara för magen, tro inte något annat.

Vi besökte en restaurang som låg alldeles nere vid stranden och beställde grillspett från kockar som grillade alldeles bredvid borden. Trots att jag borde ha vetat bättre gick vi i fällan. Det grillade köttet var inte bra. I Thailand vet man hur man tillagar thaimat men misslyckas ofta med västerländsk mat. Det motsatta gäller också. Som en tröst tog vi kaffe med kaka på vårt vanliga kaffeställe.