Sök på vår sajt: PicoSearch

Bangkok
Bangkok - Arvidsjaur

Lördag 3 december

Idag var vi uppe med tuppen, fast vi inte hörde någon gala.

Flaskor med bensin

Bläckfiskar på tork

Fiskebåtar

Vi tog en morgonpromenad
på den nästan tomma vägen som följer strandlinjen runt nästan hela ön. Vägen liknar en hästsko och saknar bara den allra sydligaste biten för att den skall gå runt hela ön.

Under promenaden hyrde vi en automatväxlad moped/mc av märket Yamaha. Den hade nästan ingen bensin i tanken. Senare upptäckte jag att den tomma tanken inte var en slump. När motorcykeln lämnades tillbaka så pumpade uthyrarna ut nästan all bensin och fyllde den på glasflaskor som de sedan sålde.
Jag körde till närmaste mack där jag parkerade lervällingen framför en pump. När jag skulle öppna sadeln för att komma åt tanklocket bar det sin inte bättre än att mc:n välte. Jag försökte ta emot den med resultatet att jag gjorde mig illa i ryggen. Nåväl, jag tankade för fjorton kronor och åkte tillbaka till bungalowen.

När vi gick upp till vägen igen för att äta så träffade vi Mr Wasuwat som jag träffade förra gången jag var på ön. Han hade ett nytt nudelstånd snett emot det förra stället. Nu var han inte längre den kortklippte läraren utan nu hade han långt hår som var uppsatt i en hästsvans och flera Buddhamedaljonger runt halsen. Vi hälsade hjärtligt på varandra, men tiden, eller något annat, gjorde att det ändå fanns ett avstånd mellan oss. Vi pratade en stund och han ritade en liten karta och tipsade om en utsiktsplats på andra sidan ön.

Vi åkte till den strand, långt söderut på ön, som jag var ensam på förra gången. Där vandrade vi i strandkanten och letade snäckor. Eftersom vi var tidigt ute så var vi ensamma ett tag. Efterhand kom det flera faranger och det fanns också ett solskydd där man erbjöd massage. Konstigt nog var stranden fortfarande outbyggd.

Vi besökte byn Bang Bao som låg ute i havet med alla hus på pålar i vattnet. Man levde helt på fiske tidigare men turistanpassningen märktes tydligt. Trots detta var det en mycket mysig plats att besöka. Det fanns flera matserveringar med seafood som specialitet förstås.

Vi bokade bungalowen i tre nätter till och tog en tur till White Sands för att städpersonalen skulle våga städa. Väl där fick vi punktering. Jag frågade första bästa man på gatan var jag kunde få hjälp. Han tog mc:n och åkte iväg medan vi väntade i en hotellobby. Sedan kom han tillbaka med ett lagat däck i sällskap med en kille från gummiverkstaden som fick betalt för slangen. Han sade också att vi skulle byta till en annan mc eftersom däcket på den här var dåligt. Han ville inte ha betalt för arbetet. Ett bra exempel på den thailändska vänligheten.

På vägen hem råkade vi in i ett åskskyfall då vi tog skydd vid en restaurang. Det var helt omöjligt att köra då vägen blev översvämmad av vatten. Vi bytte utan problem mc hos uthyraren.

På kvällen såg vi åter på solnedgång över havet.