Sök på vår sajt: PicoSearch

Bangkok
Bangkok - Arvidsjaur

Fredag 2 december

Vi steg upp och gjorde oss i ordning. Sedan packade vi klart innan vi gick ner till Khao San Road och åt frukost.

Taxi i morgonrusningen

Anna-Maj på verandan

Solnedgång

Anna-Maj mådde bra
igen och åt ett par rostade mackor och drack te. Jag hade packat ner kamerans batteri i ryggsäcken tillsammans med laddaren så jag kunde inte ta några foton på morgonen.

Vi tog en taxi till östra busstationen, Ekkamai, och hamnade i morgontrafiken så resan tog en rundlig tid. På busstationen hade vi en dryg timma innan bussen skulle gå så vi tog var sin tallrik med nudelsoppa på en servering strax bredvid.

Trots att bussen hade ac så var temperaturen inne i den 31 grader. Resan gick bra med ett matstopp och vi var framme vid tretiden, enligt tidtabell i Laem Ngop.

Vi stannade vid en annan plats än vid förra besöket och fick åka minibuss till ett nytt färjeställe och en stor ny färja som tog både bilar och passagerare. Den skiljde sig ordentligt från den mycket mindre träbåt som då trafikerade linjen mellan fastlandet och ön.

Med färjan åkte många thaiungdomar, kanske för att de hade lov. Kungens födelsedag om två dagar var allmän helgdag i landet. Det åkte också en och annan farang med thaiflicka.

Vid kajen på Koh Chang tog vi en Songthaew till Kai Bae. Kai Bae hade förändrats mycket på två år. Allt har minst fördubblats, boende och affärer. Nudelserveringen som Mr Wasuwat hade var borta. Istället fanns där ett av de två skrädderier som tillkommit.

Även stugbyn, Coral Bungalows, hade förändrats. Priserna hade fördubblats och nu fanns även en swimmingpool och restaurangen var utbyggd med en bar.

Vi tog en bungalow med fläkt som låg alldeles nere vid havet. Vi satt sedan på altanen och njöt av solnedgången över Siambukten.

På kvällen gick vi och åt kyckling med cashewnötter på en restaurang som var sig precis lik sedan förra gången och maten var också lika bra.