Sök på vår sajt: PicoSearch

Bangkok
Bangkok - Arvidsjaur

Torsdag 1 december

Det var andra morgonen i rad som inte tupparna väckte mig.

Khao San Road i gryningen

Julgran

Paus

Nattbild från Khao San Road

I går var det kanske inte så konstigt eftersom jag då vaknade på ett tåg. Denna morgon var det nästan alldeles tyst ute trots att vi bodde i en brusande mångmiljonstad.

Vi tog en promenad på gatorna i närheten och fann ett nudelstånd bakom de större gatorna. Sedan besökte vi Wat Bowonniewiharn, ett underbart tempelområde, grönt och lummigt, med små kanaler. Det var nästan alldeles tyst och mycket behagligt. Trots den tidiga timman var det många thailändska besökare där.

Anna-Maj var jättetrött och ville bara sova, på grund av tidsomställningen.

Vi tog en taxi till varuhuset MBK där vi först åt i en av de många prisvärda serveringarna på entréplanet. Sedan tittade vi på saker som vi kunde handla när vi kom tillbaka till Bangkok, innan hemresan.

Tyvärr köpte vi en väska som verkade vara stor och bra. Den skulle vi använda för saker vi senare köpte under semestern och vi tänkte tills vidare lämna den på något gästhus i Bangkok under tiden vi resta runt i landet.

Väskan blev till ett ordentligt hinder när vi skulle ta oss fram i virrvarret i Bangkok. Vi tog nämligen en promenad i Siam Square och skulle titta på kläder i några affärer, men hettan och trängseln tog musten ur oss så det blev inget shoppande.

Efter att förgäves ha försökt att få några taxichaufförer att köra till River City tog vi i stället en taxi till Khao San Road. Taxichaufförerna hittar inte särskilt bra i Bangkok.

Anna-Maj mådde inte särskilt bra så jag lämnade väska på ett hotell för förvaring, hämtade tvätten och köpte ett par shorts, innan jag gick på samma indiska restaurang som dagen före.

På kvällen var det ett jättefyrverkeri och senare pågick någon filminspelning på Khao San Road och man hade satt upp två jättestrålkastare.